Teksten, schrijfcoaching en -training

De Schrijfster

Je natuurlijke schrijfstijl: voor marketing op basis van vertrouwen en integriteit

1-op-1-coaching

Voor zelfstandig ondernemers die willen leren hoe je schrijft om te verkopen op zo’n manier dat je trouw blijft aan jezelf en je  doelgroep zich aangesproken voelt: marketing waar je in gelooft, op basis van integriteit en vertrouwen.

 Voor wie is deze coaching?

 Je houdt van je vak en je wil graag laten zien wat voor waarde jij je klanten te bieden hebt. Maar hoe tref je de juiste toon?

Wellicht heb je al het een en ander geschreven, je website, verkoopteksten, blogs, maar je ‘doet maar wat’. Je vraagt je af of dit goed is en of dit is wat je klanten willen weten.

Of je blijft aanhikken tegen dat schrijven. Je moet, je wil, maar het lukt niet goed. Je denkt ‘dat komt nog wel’, maar dat latere moment komt niet. Je hebt wel al  verschillende concepten in je computer zitten, waarvan je niet goed weet hoe je die af kunt ronden.

 Je weet goed wat je niet wil: je wil niet meedoen aan die ‘schreeuwerige’ marketing. Je wil niet jezelf overdreven op de borst kloppen over hoe goed jij wel niet bent, je wil niet allerlei manipulatieve trucjes toepassen om mensen over de streep te trekken te kopen.

 Je wil jezelf zijn. Ook in je marketing.

Kan dat eigenlijk wel, jezelf zijn in je marketing?

Ik kan me voorstellen dat je je dat afvraagt. Marketing staat zo ongeveer gelijk aan jezelf opdringen, acties rondstrooien en manipuleren. Durf maar eens tegen al die marketingcoaches en –goeroes in te gaan. Dat staat gelijk aan ‘geen omzet’, denk je.

Deels hebben dit soort marketeers gelijk. Als je hun methoden volgt heb je vaak binnen no time succes. Maar dat gaat alleen op voor mensen die net zo zijn als zij. Ben jij anders, voelt die manier niet goed, dan voelen je klanten dat je onoprecht bent, en kunnen die methodes zelfs averechts werken: je klanten blijven juist weg.

Tegelijk is het ook niet waar wat die marketeers zeggen. Want als je goed kijkt, zie je dat er ook bedrijven zijn die wel omzet draaien en niet die schreeuwerige marketing bedrijven. Alleen vallen ze niet op… Dat wil zeggen, ze zijn misschien niet zo zichtbaar voor jou, maar wel voor hun potentiële klanten, want ze verdienen genoeg.

Kennelijk hebben ze een eigen manier gevonden, een manier die bij ze past. Hoe zit dat? En misschien belangrijker: is zo’n eigen manier ook voor jou weggelegd?

Ik zeg altijd dat het om jou draait. Wie ben jij, wat vind jij belangrijk? Dat moet ook terugkomen in hoe je schrijft voor je marketing. Als jij merkt dat je niets wilt weten van die schreeuwerige marketing, dan is de kans groot dat Je natuurlijke schrijfstijl wel bij je past. Daarbij draait het om inzicht geven, vertrouwen en je lezers of toehoorders op hun gemak stellen. En omdat dat van nature bij je past, kun je zeker leren om je natuurlijke schrijfstijl te vinden.

 


Betere klanten door niet meer te verleiden

Betere klanten met Je natuurlijke schrijfstijl Ziezo, hierbij mijn herwerkte teksten. Ik moest er zelf bijna van huilen toen ik ze herlas. Het raakte me echt en dat is de eerste keer, daar ben ik echt gelukkig om.’

Ik citeer hier uit mijn e-mail aan Leonore toen ik haar mijn herschreven webteksten stuurde. Beter kan ik niet laten zien wat het me deed om eindelijk in mijn eigen stijl te schrijven en niet langer met allerlei trucjes mensen proberen te verleiden.

Dat past veel beter bij me als mens; bij wie ik ben en wat ik doe.

Bij businesscoaches had ik geleerd dat je allerlei trucjes moest toepassen om mensen te verleiden.

Ik voelde wel dat dat niet bij me paste, maar hoe moest ik dan wel schrijven?

In Je natuurlijke schrijfstijl gingen we de diepte in om te bekijken wat dat betekent voor hoe je schrijft.

Sinds ik mijn webteksten heb herschreven heb ik betere klanten, klanten die me energie geven. Hun soort probleem past beter bij wat ik te bieden heb en ze zijn bereid om zichzelf in vraag te stellen en om aan zichzelf te werken. Het zijn gewoon leuke mensen.

Steve Savels, biggerpicture; flourishingexpats


 

Wat houdt Je natuurlijke schrijfstijl in? 

Dit is een 1-op-1-coachingstraject dat bestaat uit maximaal zes onderdelen. Ken je je marketingprofiel al, dan vervalt het eerste onderdeel en heb je al een goed marketingraamwerk dan is het laatste onderdeel niet nodig.

  1. Wat is jouw marketingstijl en waarom is (vrijwel) alle kennis die je van snelle marketeers leert over marketing, inclusief schrijven daarvoor, nutteloos en vaak zelfs contraproductief als jij zelf geen snelle marketeer bent?

Het gaat hier om de noodzakelijke voorkennis over de verschillende marketingstijlen, op basis van je persoonlijkheid en hoe je met klanten omgaat en dus wie je bent als ondernemer. Dit heeft namelijk consequenties voor de marketing en dus ook voor hoe je schrijft voor die marketing. Deze kennis helpt je overigens niet alleen bij het schrijven, maar bij je gehele marketingstrategie en -activiteiten.

2. Welke informatie hebben je klanten van je nodig voordat ze kunnen beslissen of ze bij je kopen?

Voordat lezers ‘ja’ tegen jouw dienst of product zeggen, willen zij bepaalde informatie van je hebben, niet bewust, maar op een onbewust niveau. Wat ze willen weten hangt af van jou persoonlijk, van de dienst of het product dat je aanbiedt en van het schrijftype dat je bent.

Daarvoor gaan we dieper in op de marketingstijlen en zoomen we in op je klanten: wie zijn zij en wat zeggen zij?

3. Wat zijn jouw woorden en jouw schrijfstijl?

Bij je natuurlijke schrijfstijl zijn er woorden waar jij je prettig bij voelt of juist niet, er is informatie die je graag geeft en er zijn zinnen die echt bij je passen en die dan ook relatief makkelijk naar boven borrelen als je ze eenmaal hebt ‘ontmoet’.

4. Welke schrijfvormen en -stijlen passen NIET bij jou?

Het omgekeerde van het vorige punt. Er zijn woorden, zinsdelen of hele zinnen die jou geen goed doen, waar je je zelfs een beetje voor moet wapenen. Ze werken averechts, voor jou en voor je klanten, en toch val je er heel makkelijk voor en zonder dat je er erg in hebt gebruik je ze wel eens in wat jij schrijft.

5. Een tekst waardoor je klanten ‘ja’ tegen je zeggen.

Je hebt pas wat aan kennis en inzicht in wie je bent en wat jouw schrijfstijl is als je dat kunt toepassen op wat je schrijft. Als je merkt hoe je de woorden aaneen rijgt en wat goed voelt en wat niet. Met vallen en opstaan, zoals dat altijd gaat als je iets nieuws hebt geleerd. Met feedback en aansporing.

Aan welke tekst je het eerste begint, maakt niet eens veel uit: een blog, een tekst voor je website, de opzet van je webinar of e-mails die je wil versturen.

Het gaat erom dat je schrijft voor je klant en vanuit jezelf, waardoor je klanten kunnen beslissen of ze een dienst of product van je willen afnemen of toch liever niet. Oprecht en eerlijk, zonder bewuste of onbewuste manipulaties. Na die eerste tekst, kun je de principes gemakkelijker toepassen op andere teksten.

6. Je marketingraamwerk

Je marketingprofiel en je natuurlijke schrijfstijl samen maken het gemakkelijker om je marketingraamwerk te ontwerpen: de marketingactiviteiten die bij je passen en goed voor je werken.

 Wat kost dit traject Je natuurlijke schrijfstijl?

Dat hangt af van waar jij op dit moment staat. Weet je al wat voor marketingstijl jij hebt (onderdeel 1) , dan kunnen we gelijk door naar je schrijfstijl. Anders leer je eerst over de verschillen tussen de snelle marketeers en jou.

Wat heb je aan Je natuurlijke schrijfstijl?

  1. Met je natuurlijke schrijfstijl schrijf je wat je klanten werkelijk van je willen weten om te kunnen beslissen of zij klant bij je willen worden. Vanuit eerlijkheid, zonder marketingtrucs. Waarom is dat fijn?
    1. De klanten die ja zeggen, nemen die beslissing omdat ze super gemotiveerd zijn om met je te werken. Daardoor willen ze graag met je werken. Jij krijgt energie van ze (en zij weer van jou). Ze willen graag alles weten en horen wat jij te bieden hebt en zij zijn degenen die de beste resultaten halen.
    2. De klanten die niet goed bij je passen, haken niet aan. Je hebt dus geen klanten (meer) die je energie kosten of die vroegtijdig afhaken.
  2. De manier waarop je schrijft past bij jou en voelt goed. Waarom is dat fijn?
    1. Je onderscheidt je op een vanzelfsprekende manier van je concurrenten. Niemand schrijft wat jij schrijft, omdat het zo helemaal bij jou past.
    2. Je komt makkelijker op ideeën waarover je wil schrijven, bijvoorbeeld als het gaat om onderwerpen voor je blogs of je webinar.
    3. Schrijven gaat je gemakkelijker af. Als je moeite had met schrijven kan het zijn dat je nu minder moeite hebt en dat je het zelfs leuk vindt om te schrijven.

3. Ken je je natuurlijke schrijfstijl door en door, dan helpt dat je met je marketingraamwerk: welke activiteiten pakken goed voor je uit, en hoe richt je die dan het beste in?

Wil je hulp bij het ontwikkelen van je natuurlijke schrijfstijl?

Maak een telefonische afspraak met me. Geheel vrijblijvend.

Ik neem graag met je door wat bij jou speelt en of dit traject wat voor je is.

Wat houdt zo’n gesprek in? Ik stel vooral veel vragen en jij stelt jouw vragen. Als je dit traject overweegt – en we hebben een klik – dan vertel ik je wat het gaat kosten en wat je daarvoor krijgt.

Je denkt er zo lang over na als jij wil. Ik push je niet, stel alleen vragen die jou helpen de beslissing te nemen. Jij hebt het meeste aan zo’n traject als je gemotiveerd bent en dan vind ik het ook het prettigst om jou te begeleiden.

Bel me of mail me voor een telefonische afspraak: 0318 431856, Leonore@deschrijfster.nl.

VRAGEN

Is je natuurlijke schrijfstijl geschikt voor alle ondernemers?

Iedereen heeft een natuurlijke schrijfstijl. Ook de snelle marketeers. Maar hun stijl kom je overal tegen, daarom neem je die zo makkelijk over, ook als die helemaal niet bij je past.

Wanneer is Je natuurlijke schrijfstijl voor jou:

Als je moeite hebt met schreeuwerige marketing, zoals vroegboekkortingen, inspelen op angst, als je er een hekel aan hebt om jezelf op de borst te kloppen en schoon genoeg hebt van woorden als ‘de drie gouden tips’ en ‘wees er snel bij’.

Als je de diepte in wil met je klanten en je echt graag wil dat zij weer een stap verder zetten.

Als je inziet dat je iets aan marketing moet doen, iets moet doen om meer of beter betalende klanten te krijgen, maar niet goed weet hoe je dat zo aanpakt dat het dicht bij jou  blijft en toch die klant aanspreekt.

Kun je met je natuurlijke schrijfstijl in een keer je teksten supersnel  schrijven?

Je natuurlijke schrijfstijl is geen wondermiddel. Met je natuurlijke schrijfstijl voelt schrijven wel beter, natuurlijker. Je voelt als het ware dat wat je schrijft goed is.

Dat kan tijd schelen, maar scheelt vooral frustratie en wanhoop.

Hoe lang duurt zo’n traject?

Reken op een termijn van zo’n 2 à 3 maanden, met online bijeenkomsten van 1,5 à 2 uur. Maar hoelang het duurt hangt ook af van waar jij op dit moment staat en hoeveel begeleiding je wil bij de afronding van de tekst die je schrijft.

Hoe ziet het traject er praktisch uit?

We spreken elkaar in online bijeenkomsten, waarbij we elkaar zien via een camera.

Houd er rekening mee dat we iedere week of om de week een sessie inplannen, waarvoor je huiswerkopdrachten toegestuurd krijgt. Die bespreken we in de online bijeenkomst, waarna  we de volgende stap in je natuurlijke schrijfstijl kunnen zetten.

Na elke sessie krijg je de opname toegestuurd, zodat je die thuis kunt naluisteren. Ook krijg je de documenten toegestuurd die we in de les behandelen.

Ik heb nog een andere vraag

Neem gerust contact met me op: bel (0318 431856) me of mail me (Leonore@deschrijfster.nl)